Gaminglegende Atari in de clinch met Nestlé

De Zwitserse voedingsgigant zou Atari's computergame Breakout hebben gekopieerd in een reclamecampagne voor KitKat-koekjes. In de KitKat-reclame, die vorig jaar op de Britse televisie te zien was, spelen enkele acteurs een computergame dat sterk lijkt op Breakout. Dat game, waar ook de latere Apple-oprichters Steve Jobs en Steve Wozniak aan meewerkten, werd in de jaren 70 gelanceerd door het Amerikaanse Atari.

 

 

Breakout is intussen zo iconisch geworden dat Google er een aparte gimmick aan gewijd heeft op zijn zoekpagina's. Even Atari Breakout intikken op de beeldenzoekdienst van Google, en u kunt het spel gratis spelen.

Schadevergoedingen

Breakout is dus een deel van het collectieve geheugen geworden, maar toch trekt Atari nu naar een rechter in San Francisco omdat het van mening is dat Nestlé hun copyrights schendt in de KitKat-reclame. 'De inbreuk op onze copyright is zo overduidelijk dat Nestlé niet kan beweren dat het zonder het te beseffen een fout beging.'

Atari eist drie keer de winst die Nestlé puurde uit zijn Kitkat-reclame, plus schadevergoedingen en een boete. De Zwitsers weerleggen de aantijgingen. De reclame draait ook al een tijdje niet meer op de Britse televisie.

Walnoten

De marketeers van Nestlé hebben trouwens geen al te beste week achter de rug. De Britse pers sprong deze week nog op het nieuws dat Nestlé voortaan een notenvrije variant op de markt brengt van een van zijn oudste chocoladetoffees, de 'Walnut Whip'. Volgens de voedingsgroep werd die notenloze variant op de markt gebracht om klanten met een allergie van dienst te zijn. Maar de Britse tabloids schreeuwden moord en brand omdat ze er niet meer dan een kostenbesparing in zien. De prijs voor walnoten is het voorbije jaar met 20 procent de hoogte ingegaan.

Bron: De Tijd  






Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging