Cara Pils in China?

Een jaar nadat de Chinese internetreus Alibaba heeft aangekondigd te willen samenwerken met Belgische bedrijven, heeft hij een akkoord gesloten met JBC en Colruyt. Dankzij technologie hebben die geen winkels meer nodig om uit te breiden. En de Chinezen kunnen zo niet alleen makkelijk kleding van JBC kopen, maar ook Cara Pils en andere huismerkproducten van Colruyt.

 

 

 

 

 

Belgische bedrijven tasten de Chinese markt af door samen te werken met China’s grootste e-commercereus Alibaba. Nadat de kledingketen JBC al met hem in zee is gegaan, begint ook de supermarktgroep Colruyt een samenwerking. Daardoor kunnen Chinezen niet alleen makkelijk kleding van JBC kopen, maar ook Cara Pils en andere huismerkproducten van Colruyt.
Alibaba groepeert verschillende bekende webplatformen waarop bedrijven hun koopwaar in de kijker kunnen zetten. Chinezen die iets kopen in de Alibaba-webwinkels betalen de e-commercegigant, en die stort het geld na aftrek van een commissie door naar de verkoper. Tegelijk krijgt de verkoper de opdracht zijn product naar de klant te sturen. Alibaba biedt dus zelf geen producten aan, maar opereert uitsluitend als tussenschakel.
Zijn platformen zijn weliswaar een doorgeefluik met een gigantisch bereik. Wat Bol.com is voor de Lage Landen, is Alibaba des te meer voor China en ver daarbuiten. In het boekjaar dat in maart 2016 eindigde, zijn er voor een duizelingwekkende 3.000 miljard yuan (398 miljard euro) goederen verhandeld op de websites van de webwinkelmoloch.

Colruyt
Ook Colruyt bouwt traag maar gestaag aan de weg naar China. Dankzij Alibaba kunnen Chinese winkels en winkelketens sinds januari Cara Pils en nog enkele andere huismerkproducten kopen. Al jaren verkoopt Colruyt via zijn dochterbedrijf Colex huismerkproducten aan bedrijven in de hele wereld.
Vorig jaar bracht dat 40 miljoen euro in het laatje bij het bedrijf, dat een totaalomzet van 9,2 miljard euro boekte. Dat cijfer wil Colruyt opdrijven door samen te werken met Alibaba.
‘Colex is in januari begonnen met een proefproject op Alibaba.com’, zegt woordvoerder Hanne Poppe. ‘Die website is internationaal, dus niet specifiek gericht op de Chinese markt. Momenteel bieden we ongeveer vijftig producten aan. Cara Pils maar ook bijvoorbeeld mosterd, mayonaise, ketchup en cornflakes.’
Voorlopig verkoopt Colruyt via Alibaba alleen aan professionals, maar het bekijkt of het - net als JBC - rechtstreeks aan gewone Chinezen kan verkopen. ‘We onderzoeken of een samenwerking met Tmall interessant kan zijn’, zegt Poppe. ‘Maar dat project staat nog in zijn kinderschoenen.’
De groeiende Chinese middenklasse hunkert naar westerse mode en voeding. Door allerlei voedselschandalen - met onder andere vervuild melkpoeder voor baby’s - staan veel Chinezen argwanend tegenover Chinese producten. Bron: De Tijd






Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging