Hoegaarden valt uit de gratie van AB InBev en legt accent op alcoholarme bieren

De Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev ABI 2,36%  heeft beslist om minder te investeren in het witbier Hoegaarden. ‘Het is geen focus brand meer in Europa’, zegt Stuart MacFarlane, die als directeur van de Europese markt rechtstreeks rapporteert aan AB InBev-CEO Carlos Brito. In Europa, dat nog steeds de belangrijkste markt is van Hoegaarden, is het een erg bekend merk in België, Nederland en Frankrijk. Ook in andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, wordt het verkocht. Ondanks stevige marketinginspanningen is Hoegaarden over zijn hoogdagen. In België en Nederland is de verkoop stabiel, terwijl er in Frankrijk een lichte daling is.

Bierkenners reageren allesbehalve verrast op het nieuws en ook AB InBev’s concurrenten geven aan dat witbier in onze contreien op zijn retour is. ‘Wij verkopen ons witbier Vedett White vooral in het buitenland, zoals in Japan en China’, zegt brouwer Duvel Moortgat. ‘In eigen land is de vraag klein, omdat België verwend is met een diverse aanbod speciaalbieren.’

Export

AB InBev zal weinig of geen reclame meer maken voor Hoegaarden. Campagnes, zoals de bierkaartjes waar mensen leuzen op konden schrijven, maakten het merk groot. AB InBev blijft zelfs investeren in de brouwerij in Hoegaarden, waar 160 mensen werken. Vorig jaar telde het 5,7 miljoen euro neer om de capaciteit op te drijven met 30 procent. ‘De productie stijgt elk jaar, maar intussen wordt 80 procent van het bier dat er wordt gebrouwen geëxporteerd naar het buitenland’, zegt MacFarlane.
Met het vrijgekomen marketingbudget wil AB InBev in onze contreien investeren in andere biermerken, en zeker in bieren met weinig of geen alcohol. ‘Eerder dan in Hoegaarden, investeren we in de toekomst in Hoegaarden Radler (Hoegaarden met weinig of geen alcohol en een fruitsmaak, red.)’, zegt MacFarlane. In 2025 wil AB InBev 20 procent van zijn omzet boeken met bieren zoals Hoegaarden Radler en alcoholvrije Jupiler. Maar er is nog ontzettend veel werk, want amper 2 procent van wat de biermultinational nu verkoopt in ons land, is alcoholarm bier.






Contacteer ons

Food Industry
een uitgave van evolution media group
Vlassstraat 17 - 8710 Wielsbeke

tel +32(56) 60 73 33
fax +32(56) 61 05 83
email info@foodindustry.be


Site in beweging